Kenapa Tidak Perlu Menyesal Kerana Derma Darah

3/08/2016 Cahaya Farah 0 Comments

Bismillah...


Entri saya kali ini nak mengajak pembaca budiman meringankan diri untuk menderma darah bagi yang mampu dan sihat. Sebelum tu niat la yang baik-baik agar sedekah pembaca budiman sentiasa berada di bawah rahmat Allah dunia akhirat.

Saya tidak memaksa pada yang mudah pengsan, darah rendah, mudah pitam bila tengok darah dan sebagainya. Dulu pun saya seperti anda...hanya teman kawan bila dia nak pergi derma darah sampai la satu masa...Allah buka pintu hati saya setelah tengok iklan di tv.
Iklan tu ada menyebut, lebih kurang la ya ayatnya...tiada harta yang mampu anda tinggalkan untuk mak ayah melainkan anda menderma darah. Waktu tu memang saya akui tiada harta yang berkepuk mampu saya tinggalkan buat mak ayah...moga dengan derma darah ini dapat meringankan beban mak ayah saya.

Sebelum nikah saya berjaya derma sebanyak 2 kali... kemudian saya berhenti menderma kerana bila tarikh2 nak derma...ada je yang terlupa...saya punya tekanan darah pun rendah.      Dengan rahmat Allah...setelah selamat melahirkan anak ketiga...saya kena tambah darah sebanyak 1 pain. Suatu hari saya terbelek buku derma darah yang lama, 2 kali yang saya derma tu tidak menyamai 1 pain yang telah masuk ke dalam badan saya. Alhamdulillah darah yang masuk sesuai dengan hormon sedia ada saya.

Diringkaskan cerita, saya berpeluang menderma semula darah pada 8 Mac 2016, alhamdulillah suami izinkan. 2015, 2 kali cubaan untuk saya derma gagal di sebabkan:
1. hb kurang dari 12.5
2. bp yg atas kurang dari 100, yg bawah kurang dari 70

Derma Darah

2016, pada 8 Mac saya nyaris2 gagal menderma ... mungkin saya hanya teman kawan sekerja saja pergi menderma...:). Dr. tanya pagi sarapan apa, minum apa...dan lain-lain.
Bacaan hb saya ok...bacaan bp saya yang agak rendah, Dr. kata kalau saya teruskan di takuti saya akan mengalami pitam selepas menderma. Dr. hadiahkan saya 1 botol mineral 500ml...lepas habis minum datang semula untuk cek bp semula. Alhamdulillah kuasa Allah, bacaan bp saya meningkat dan saya dibenarkan untuk menderma.

Suplemen yang saya ambil:
1. vitalea - sebelum pergi menderma
2. vita c- selepas balik dari menderma
3. bcomplex - selepas lunch

Walau apa pun ...pengalaman menderma darah kali ini sungguh luar biasa dan tidak mungkin saya lupakan. Cuma Dr. pesan jika ada rasa pening2 macam nak pitam...minum air masak banyak2...saya tak bole biarkan diri saya lapar setelah masanya. Saya perlu makan sebelum saya rasa lapar. Tiap2 hari waktu pagi saya akan alas perut saya dengan ESP atau Cinch.

Mungkin umur pun dah nak jejak ke 40th series...namun saya mengajak pembaca budiman di luar sana...DERMA DARAH sekiranya anda layak...jika anda kurang pasti...pemeriksaan akan di lakukan sebelum anda menderma. Moga perkongsian cerita yang ringkas ini fapat mengajak pembaca budiman sedekah dari sudut yang mampu dan memberi sedekah pada yang memerlukan. Ramai orang darah O yang pergi menderma...tetapi bila sampai masanya orang O nak jumpa penderma O amat sukar...mari kita renung-renungkan sejenak.






FB : Cahaya Farah
IG : carehappytips
Blog : www.carehappytips.com

emel : carehappytips@gmail.com
hp : 012 671 3780



Seterusnya, suka nya hati saya untuk membuka kedai saya kepada para pembaca budiman:
Dengan teknologi terkini, pengguna mahupun pembeli budiman Produk Shaklee boleh terus order dari link esell saya:

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

*Daftar sebagai Ahli Shaklee untuk menerima pelbagai keistimewaan.

 
Best deal...
boleh hubungi Farah untuk sebarang pertanyaan
suplemen kesihatan...Saya memang hendak membantu anda.
Untuk maklumat lanjut dan free consultation
Shaklee Independent Distributor ID:  1107056

Instagram : carehappytips

SMS/WHATSAPP : 012-6713780

Kawasan COD :
Sungai Ramal Dalam dan Luar - Bangi - Taman Impian Putra - Bandar Seri Putra - Bukit Mahkota - Nilai Impian -  Jenderam - Dengkil - Banting - Alor Gajah - Masjid Tanah - Pulau Sebang - Tampin

0 comments:

Please fill in your name eventhough you do not have url. Do not comment as annonymous. Tq