Penjagaan Rapi Bayi Pramatang Anda


Bismillah,

Ibu yang mengalami pengalaman yang sama dengan saya atau yang melahirkan bayi pramatang, sudilah kiranya tinggalkan catatan di ruangan komen 😊😊😊😊

Alhamdulillah saya selamat melahirkan anak keempat kami semasa usia kandungan 35 minggu 5/7 hari. Bayi yang kurang usianya dari 36 minggu di panggil sebagai bayi pramatang. 

Sebelum anak kami discaj dari wad NICU, kami sebagai ibu bapa di beri taklimat seperti "kaunseling" oleh doktor.

Bayi pra matang amat sensitif dengan :
i. Asap rokok
ii. Kebersihan persekitaran
iii. Imuniti orang sekeliling

ASAP ROKOK
Paru-paru dan pernafasan bayi pramatang belum cukup matang semasa di lahirkan. Maka, partikal-partikal halus dari asap rokok boleh menggangu proses pernafasan bayi.


PERSEKITARAN
Habuk dan debu-debu kurang sesuai dengan bayi pramatang. Mereka perlukan masa dalam pembinaan kekuatan dan sistem dalam badan.


IMUNITI
Tidak di galakkan berada di tempat yang ramai orang. Sekiranya ada orang yang sedang kurang sihat, tidak di galakkan mencium atau mendekati bayi pra matang. Ini kerana bayi pra matang, sistem imun badan nya tidak sama dengan bayi yang lagi cukup bulan. 

Sentuhan simulasi : bayi pramatang perlu sentiasa diberi simulasi sentuhan. Ini dapat mencipta kecekapan setiap anggota badannya. Sentuhan dapat meningkatkan serta menstabilkan berat badan, emosi serta perkembangan anak.

Check up susulan bagi bayi pramatang:
1. Rehabilitasi melalui sentuhan
2. Pendengaran
3. Penglihatan
4. Pakar kanak-kanak

Moga Allah sentiasa memberi saya peluang secara istiqamah untuk menyusukan anak kami sepenuhnya susu ibu sehingga usia 2 tahun dan seterusnya. Proses ini bagi meningkatkan sistem imuniti badannya serta onsisten naik berat badannya.

Ibu yang mempunyai bayi pramatang, usah berputus asa memberikan susu ibu. Bagus ambil suplemen secara konsisten bagi meningkatkan kesihatan ibu, bayi serta membanyakkan susu ibu.

JOM TONTON VIDEO





Sihat Ibu

Kesihatan Ibu



Set Berpantang



Ibu dan Ayah pasti lebih gembira melihat anak mereka membesar dengan lebih sihat dan bahagia. Kesihatan anak adalah lebih berharga dari nilai wang ringgit anda.


Best deal...
boleh hubungi Farah untuk konsultasi PREMIUM: Saya memang hendak membantu anda.
Untuk maklumat lanjut dan free consultation
Shaklee Independent Distributor ID:  1107056
Cara mudah terus daftar bawah saya, klik:
&
Klik "JOIN NOW"

Instagram : carehappytips
SMS/WHATSAPP : 012-6713780
www.wasap.my/+60126713780
Kawasan COD : 
Seri Kembangan - Sungai Ramal Dalam dan Luar - Bangi - Taman Impian Putra - Bandar Seri Putra - Bukit Mahkota - Nilai Impian - Batang Benar - Jenderam - Dengkil - Banting - Alor Gajah - Masjid Tanah - Pulau Sebang - Tampin

Pengalaman Bersalin Bayi Pramatang Secara Pembedahan

Bismillah,

Melahirkan anak pramatang adalah satu pengalaman baru bagi saya sekeluarga. Anak keempat saya di lahirkan semasa usia kandungan 35 minggu 6/7 hari. Tetapi rekod kelahiran semua menulis mengikut tarikh saya masuk wad iaitu 35 minggu 5/7 hari.

Saya admit wad pada Ahad pagi disebabkan keluar tanda bersalin "pecah air mentuban". Pecah air mentuban juga merupakan pengalaman baru bagi saya. Pecah air mentuban ini berlaku semasa saya tidur. Saya ingatkan bermimpi, setelah tersedar, bersihkan diri...lama kelamaan saya yakin ini air mentuban. Awal tu saya kejutkan suami dan maklumkan perkara yang berlaku. Beliau tanya, kita nak ke mana sekarang sebab waktu itu sekitar 3.30 pagi. Saya kata, jom kita terus ke hospital. Saya siap-siap dan bergerak sekitar jam 4.30 pagi ke Hospital Putrajaya.

Sampai di Wad Bersalin, Jururawat dan Doktor buat rawatan susulan kepada saya dan kandungan. Setelah mengambil ujian air kencing dan CTG, saya kemudian di masukkan ke wad sekitar jam 6 lebih pagi untuk pemantauan lanjut.

Rawatan di wad, Doktor pakar maklumkan pemantauan di lakukan selama 18-24 jam sekiranya air mentuban masih berwarna jernih. Sekiranya ada perubahan warna atau keputusan CTG tidak memuaskan saya diminta bersalin serta merta. Jika tahap kesihatan saya dan kandungan semua dalam keadaan baik, ada laluan bersalin; kemungkinan untuk bersalin secara normal itu tinggi. Jika sebaliknya saya perlu siap sedia untuk bersalin secara pembedahan.

Sebelum tidur saya mengambil Bcomplex bagi memberi ketenangan kepada saya. Moga Allah melindungi segala perjalanan saya dan anak di dalam kandungan. Hari Isnin, jam 4 pagi lebih, saya bersihkan diri lebih awal. Sebelum jam 7 saya siapkan diri, solat serta bercerita dengan Allah. Sebelum saya ke bilik prosidur untuk cek laluan kelahiran, saya minum Air Zam-zam dan Ostematrix agar saya lebih tenang menerima keputusan samada bersalin secara normal atau pembedahan.

Sihat Ibu dan Anak

Saya sudah ada satu pengalaman bersalin secara pembedahan iaitu anak ketiga, maka Dr. tidak mahu induce saya, risau ada komplikasi kelahiran yang lain. Saya juga terima kenyataan bahawa saya perlu bersalin secara pembedahan. Memandangkan keputusan CTG bayi kurang cantik, maka saya perlu melalui "emergency ceaser". Jam 7 lebih pagi saya di tolak ke bilik pembedahan. Saya merupakan pesakit pertama di bilik OT tersebut.

Berserah dan bertawakal saya kepada Allah , moga segala urusan saya diiringi dengan kasih sayang Allah. Alhamdulillah anak lelaki kami selamat di lahirkan sekitar jam 8.17 pagi pada 21 Ogos 2017. Setelah di bersihkan, Jururawat temukan pipi saya dengan baby, terdengar tangisannya yang menunjukan kehausan. Bayi saya terus di bawa ke NICU sebab di klasifikasikan sebagai bayi pramatang dan perlukan rawatan susulan yang lebih rapi.




Set Berpantang

Ibu mahupun pembaca yang baca perkongsian cerita ini, mulakan hari anda dengan pengambilan suplemen secara lebih konsisten. 

Langkah bijak ANDA dalam meningkatkan tahap kesihatan. Kesihatan ANDA adalah lebih berharga dari nilai wang ringgit.


Best deal...
boleh hubungi Farah untuk konsultasi PREMIUM: Saya memang hendak membantu anda.
Untuk maklumat lanjut dan free consultation
Shaklee Independent Distributor ID:  1107056
Cara mudah terus daftar bawah saya, klik:
&
Klik "JOIN NOW"

Instagram : carehappytips
SMS/WHATSAPP : 012-6713780
www.wasap.my/+60126713780
Kawasan COD : 
Seri Kembangan - Sungai Ramal Dalam dan Luar - Bangi - Taman Impian Putra - Bandar Seri Putra - Bukit Mahkota - Nilai Impian - Batang Benar - Jenderam - Dengkil - Banting - Alor Gajah - Masjid Tanah - Pulau Sebang - Tampin

Atasi Masalah Impetigo di Kalangan Kanak-Kanak

Apakah Impetigo ???

Impetigo adalah masalah kudis buta. Impetigo merupakan jangkitan kulit disebabkan bakteria. Ia boleh menyebabkan luka merah, apabila luka tersebut pecah akan menyebabkan bernanah (kerak berwarna kuning coklat). Luka ini boleh berlaku di mana-mana di anggota badan. Impetigo adalah salah satu daripada jangkitan kulit yang paling kerap berlaku pada kanak-kanak. Namun, ia juga boleh berlaku pada orang dewasa.


Contoh masalah IMPETIGO yang di alami oleh pesakit :



Simptom berlakunya IMPETIGO :

i. Itu bermula sebagai bintik merah kecil, kemudian berubah menjadi lepuh yang akhirnya pecah.
ii. Luka tersebut biasanya tidak menyakitkan, tetapi pesakit mengalami masalah gatal.
iii. Nanah tersebut juga akan meninggalkan kesan seperti berkerak.
iv. Impetigo ini boleh meningkat samada secara saiz ataupun bilangan. Luka-luka mungkin sekecil seperti jerawat atau lebih besar daripada duit syiling.


Bagaimana kenalpasti masalah IMPETIGO :

Doktor akan mengambil sedikit sampel bakteria ke makmal untuk kenalpasti masalah sebenar.
Sekiranya pesakit mengalami demam atau tanda-tanda lain, kemungkinan akan di ambil ujian darah atau air kencing pesakit.


Cara mengubati melalui suplemen :

VIVIX - di mana dapat membantu menyembuhkan masalah kegatalan, luka serta mengeringkan kawasan yang di serang IMPETIGO.

Fakta Menarik VIVIX

Langkah pencegahan awal dari masalah lebih melarat adalah "action" bijak anda. Ibu dan Ayah pasti lebih gembira melihat anak mereka sembuh. Kesihatan anak adalah lebih berharga dari nilai wang ringgit anda.


Best deal...
boleh hubungi Farah untuk konsultasi PREMIUM: Saya memang hendak membantu anda.
Untuk maklumat lanjut dan free consultation
Shaklee Independent Distributor ID:  1107056
Cara mudah terus daftar bawah saya, klik:
&
Klik "JOIN NOW"

Instagram : carehappytips
SMS/WHATSAPP : 012-6713780
www.wasap.my/+60126713780
Kawasan COD : 
Seri Kembangan - Sungai Ramal Dalam dan Luar - Bangi - Taman Impian Putra - Bandar Seri Putra - Bukit Mahkota - Nilai Impian - Batang Benar - Jenderam - Dengkil - Banting - Alor Gajah - Masjid Tanah - Pulau Sebang - Tampin

Pengalaman Ibu Bekerja Selepas Cuti Berpantang

Alhamdulillah, hari ini saya mula bertugas setelah 3 bulan cuti berpantang. Pada saya yang bersalin secara pembedahan, cuti berpantang selama 3 bulan amat-amat nikmat. Selain dapat pulihkan sembuh luka pembedahan, dapat juga sembuhkan emosi di samping "bonding" penyusuan dengan anak amat-amat kuat.

Namun begitu, saya rasa 3 bulan ini masih belum cukup ...????!!! Sedihkan kan. Saya berdoa agar anak saya dapat penyusuan lengkap susu ibu dari saya selama 6 bulan dan Allah restui menyusukan beliau hingga 2 tahun mahupun lebih :)



2 minggu terakhir percutian saya, baru saya mula buat bekalan susu. Tapi biasalah anak ni faham naluri ibunya, bila saya mula nak pam... waktu itulah beliau juga hendak menyusu. Saya dahulukan kehendaknya bagi kenyang. InsyaAllah, bekalan semasa saya bekerja moga Allah lancarkan urusan kami.

Semalam (Ahad), saya tidak keruan. Tidak lalu makan, rasa tak nak tidur (insomnia). Perasaan bercelaru... betul ke aku nak mula kerja nie ... ??? atau nak mohon sambung cuti lagi ...? Sebelum tidur, minum air performance drink.

Sedapnya Performance Drink

Pentingnya Performance Drink
Bayi saya sejak jam 3 pagi asyik nak menyusu, tak boleh berenggang (bayi saya faham saya dah nak mula kerja). Setiap 1 jam saya bangun susukan beliau. Pagi ni, pertama kali saya sarapan pagi bersama-sama anak-anak yang hendak ke sekolah. Saya bancuh Milo + Mealshakes. Waktu saya sarapan , bayi saya merengek ... makin lama suara makin kuat. Kakak-kakaknya kata "Mummy, angkatla adik ... dia nangis tu."

Sedapnya MEALSHAKES


Takpe, bagi mummy habiskan sarapan ni kejap...dia haus tu. Mummy kenyang, baru bayi dapat menyusu dengan kenyang. Alhamdulillah, selesai saya bersarapan, saya terus angkat dan susukan beliau. Muka HAPPY JER.

Selesai urusan kakak ke sekolah, saya sambung menyusukan sehingga jam 7.15. Alhamdulillah , bayi saya tidur nyenyak sepanjang waktu pagi. Jam 11 lebih baru beliau terjaga.

Bersiap-siap nak ke tempat kerja, baju kurung pula tak muat ... haha ... haru :) Alhamdulillah jumpa juga sepasang baju kurung hijau. Nice word dari suami, "Selamat Bekerja" ... :)

Sampai ke tempat kerja lalukan sesi warm up. Tak nak terbawa-bawa sangat emosi terganggu tu. Terfikir, macam mana nak banyakkan hasil susu semasa pam. Malam tadi terjumpa video di fanpages Kedai Vitamin Ku : PAM SUSU SAMBIL TENGOK GAMBAR ATAU VIDEO ANAK.

Alhamdulillah syukur Ya Allah. Lancarkan urusanku serta ibu-ibu yang berjuang dalam proses penyusuan susu ibu di luar sana mahupun yang sedang membaca coretan ku ini.


HAPPY ALWAYS, MOGA IBU SEKELUARGA DALAM RAHMAT ALLAH.


Best deal...
boleh hubungi Farah untuk konsultasi PREMIUM: Saya memang hendak membantu anda.
Untuk maklumat lanjut dan free consultation
Shaklee Independent Distributor ID:  1107056
Cara mudah terus daftar bawah saya, klik:
&

Instagram : carehappytips
SMS/WHATSAPP : 012-6713780
www.wasap.my/+60126713780
Kawasan COD : 
Seri Kembangan - Sungai Ramal Dalam dan Luar - Bangi - Taman Impian Putra - Bandar Seri Putra - Bukit Mahkota - Nilai Impian - Batang Benar - Jenderam - Dengkil - Banting - Alor Gajah - Masjid Tanah - Pulau Sebang - Tampin

Suplemen Yang Melegakan Kepada Masalah Gastrik Kronik

Masalah gastrik ni mula-mula ingat biasa saja, sebab masalah lewat makan atau makan ala kadar.
Rupa-rupanya ia bole mendatangkan masalah yang lebih kronik pada pengidap gastrik.

Cuba anda kenalpasti masalah-masalah di bawah yang mungkin anda pernah hadapi :

Tanda2 Anda Kena Gastrik
✔Sakit uluhati
✔Rasa mual, loya nak muntah
✔Perut berangin dan berbunyi2
✔Asik sendawa je
✔Asik nak kentut

Untuk Tahap Yg Lebih Kronik
✔Muntah berdarah
✔Najis warna hitam/gelap

Apa puncanya gastrik ni?
✔Tabiat pemakanan yang tidak sihat.. melambat2 waktu makan dan selalu skip brekfas.
✔Suka makan makanan pedas
✔Suka makan makanan berasid dan yang menggalakkan aktiviti asid hcl.
✔Makan ubat ubatan yang boleh menghakis dinding usus termasuk ubat traditional yg tak diketahui kandungan sebenarnya.
✔Stress! Ya..stress boleh mengaktif aktiviti asid hidroklorik dalam usus kita

Cadangan Set Shaklee yang sangat-sangat membantu masalah anda

ESP
ESP dapat membantu memberi rasa kenyang yang berpanjangan.
Dia juga ada kandungan kalsium yang dapat membantu mengurangkan keasidan dalam perut kita.
Yang pentingnya ESP membekalkan protin2 yang membantu untuk membina/memperbaiki sel2 permukaan usus yang terjejas kepada dinding usus yang lebih resilient dan sihat.


Ostematrix
Sumber kalsium yang dapat menurun kan aktiviti asid yang terlampau aktif kepada normal.



B Complex.
B Complex pula membantu menghilangkan stress yang juga menjadi punca kepada gastrik.
Gabungan B Complex dan Ostematrix boleh membantu menghilangkan rasa sakit uluhati, kerana kedua2 ni ialah painkiller semulajadi yang juga dah terbukti menghilangkan sakit2 lain seperti sakit kepala, sakit urat, sakit gigi dan lain2.


Peppermint Ginger Plus.
Dapat memberi rasa selesa kerana dia dapat membantu menghilangkan rasa sebu dan memecah angin yang terperangkap dalam perut. Juga dapat menghilangkan rasa mual dan loya dengan segera.

Cadangan set gastrik asas :

ESP
Ostematrix
Peppermint Ginger Plus
B Complex

*** juga sangat bagus dengan tambahan suplemen lain:
Selain dari 4 produk basik di atas,
Cinch Powder Mix,
Mealshakes,
Omega,
Performance Drink,
Alfalfa


. PAKAR SHAKLEE ANDA 🌿 . SELAMAT. BERKESAN. SEMULAJADI . Tanya saya 👇👇👇 ====================== Ig: @carehappytips_farah 📲0126713780 farah ramli . #shaklee #sayajualshaklee #igreview #penjualonline #jualonline #sideincome #bisnesdarirumah #agenshaklee #codshaklee #celikvitamindotcom #shakleebangi #shakleeputrajaya #shakleekajang #pengedarshakleebangi #pengedarshakleebandarseriputra #pengedarshakleeputrajaya #tahanlama #seluruhmalaysia #kuis #upm

Best deal...
boleh hubungi Farah untuk konsultasi PREMIUM: Saya memang hendak membantu anda.
Untuk maklumat lanjut dan free consultation
Shaklee Independent Distributor ID:  1107056
Cara mudah terus daftar bawah saya, klik:
&
Klik "JOIN NOW"

Instagram : carehappytips
SMS/WHATSAPP : 012-6713780
www.wasap.my/+60126713780
Kawasan COD : 
Seri Kembangan - Sungai Ramal Dalam dan Luar - Bangi - Taman Impian Putra - Bandar Seri Putra - Bukit Mahkota - Nilai Impian - Batang Benar - Jenderam - Dengkil - Banting - Alor Gajah - Masjid Tanah - Pulau Sebang - Tampin